Animaties zijn er in vele soorten en maten. Met een explanimation of uitleganimatie kun je een ingewikkelde boodschap makkelijk, begrijpelijk én op een leuke prikkelende manier overbrengen.
Een animatie laten maken bij Jeanne design verloopt volgens een aantal heldere stappen. Een uitgebreide animatie doorloopt ze allemaal, maar eenvoudige animaties vliegen er wat sneller doorheen door sommige stappen samen te voegen.
Op deze manier ben je als opdrachtgever van begin af aan betrokken bij het ontstaan van de animatie en zijn er voldoende momenten om bij te sturen en correcties aan te brengen. Omdat zowel het illustreren als het animeren tijdrovende processen zijn, is het fijn om meerdere ‘bijstuur’ momenten te hebben, zodat tijdrovende processen opnieuw hoeven.
In deze fase bepalen we de inhoudelijke boodschap van de animatie. Wat wil je vertellen, met welke tone of voice en wie is je doelgroep? Bij deze stap kan Jeanne design je helpen, maar het is ook mogelijk om deze stap al binnen je eigen team te doorlopen. Bijvoorbeeld samen met je communicatieadviseur.
Op basis van het script ontwikkelen we een concept binnen de randvoorwaarden zoals budget en beschikbare tijd. Welke vorm, vertelwijze en visuele stijl passen bij deze animatie? Het script wordt in deze fase vertaald naar een voice-over tekst of leestekst.
In een storyboard zie je de tekst uit het script gecombineerd met (potlood)schetsen. In het storyboard is al duidelijk te zien wat er in de verschillende scenes van de animatie gebeurt en welke tekst daarbij hoort. In deze fase kunnen er nog makkelijk aanpassingen worden gedaan aan de schetsen én aan de tekst. Als het storyboard helemaal naar wens is gaan we aan de slag met de volgende stap.
In deze stap werken we eerst één beeld uit in een stijl die past bij je huisstijl én bij je doelgroep. Is de visuele stijl akkoord? Dan worden alle scenes uitgewerkt in illustraties. Eventueel kan het storyboard nog een keer gevuld worden met deze uitgewerkte illustraties.
Na het goedkeuren van de illustraties begint het animatiewerk. Het kan slim zijn om eerst een ‘raamwerk-animatie’ te maken. Deze raamwerk-animatie bevat de tekst en de uitgewerkte illustraties zonder dat deze al bewegen. Deze fase is om de leessnelheid van de tekst goed te kunnen controleren. In deze fase kan een scene nog eenvoudig ietsje langer of iets korter worden gemaakt als dat prettiger leest. Een stemacteur kan op basis van deze raamwerkanimatie de voice-over inspreken on-time. Als laatste binnen deze stap worden de scenes geanimeerd en komen de illustraties tot leven. Dit gebeurt handmatig en is een arbeidsintensieve klus.
Het toevoegen van geluidseffecten en muziek maakt de animatie compleet.
Het logo van Jeanne design is een gestileerd zeepaardje.
Waarom? Als mens hebben we óók een zeepaardje in ons hoofd: de hippocampus. Deze zorgt ervoor dat herinneringen die indruk hebben gemaakt van ons korte- naar ons langetermijn-geheugen gaan. Goede visuele communicatie doet dit ook: die maakt indruk, raakt de kern én staat nog jaren in je geheugen gegrift.
Daarnaast zijn zeepaardjes natuurlijk gewoon heel bijzonder. In de natuur begroeten ze elkaar 's ochtends met een dansje (ja echt!)... Kijk in deze animatie hoe een logo tot leven kan komen...