Een huisstijl is de visuele identiteit van je organisatie en vormt -samen met je gedrag- de indruk die je achterlaat bij je relaties. De kern van een huisstijl bestaat uit het logo. Het logo komt namelijk terug op alle communicatie-uitingen, zoals de website, visitekaartjes, folders en social media. Naast het logo bestaat de huisstijl ook uit kleuren, lettertypes, vormen en de beeldtaal van foto’s en illustraties. Een huisstijl spreekt tot de verbeelding en is vaak de eerste kennismaking met jouw organisatie. Belangrijk dus om direct een goede indruk achter te laten!
Een goed doordacht logo en dito huisstijl, die consistent en consequent worden toegepast, leveren het volgende op:
• herkenbaarheid
• onderscheid t.o.v. concurrenten
• vertrouwen en positieve associaties
Deze aspecten vergroten de kans dat de markt jouw organisatie onthoudt, overtuigd raakt van je meerwaarde én met jou in zee wil gaan.
Hoe gaat het ontwerpen van een logo in zijn werk? Een goed doordacht logo sluit aan bij het doel, de kernwaarden en speerpunten van een organisatie. Daarom wil ik bij een logo en huisstijl ontwerp jouw organisatie eerst goed leren kennen. We starten daarom altijd met een kennismakings- en briefingsgesprek. Hierin doorlopen we een vragenlijst zodat ik inzicht krijg in de gewenste identiteit, de doelgroep en de unieke kwaliteiten en kernwaarden van jouw organisatie.
Op basis van deze uitganspunten ontwerp ik twee of drie concept logo voorstellen. Deze voorstellen worden gepresenteerd en bespreken we samen.
Op basis van je feedback start ik met het finetunen van je favoriete voorstel. Uiteraard kan er nog van alles naar wens worden gewijzigd. We bepalen de exacte vorm en kleuren en komen zo tot het definitieve ontwerp.
Het definitieve logo werk ik uit in verschillende soorten bestanden, zoals een EPS vector bestand voor drukwerk en JPG en PNG bestanden voor digitaal gebruik. Met een goed logo kun je minstens 5 tot 10 jaar vooruit.
Het imago van een merk wordt gevormd door associaties. Een van de ‘dragers’ van associaties is kleur. We worden iedere dag beïnvloed door kleur. Vaak zonder dat we het bewust merken. Van de ene kleur worden we vrolijk of krijgen we zin in eten, van de andere kleur komen we juist helemaal tot rust.
Of een ander voorbeeld: we vinden het heel logisch dat iets dat zoet smaakt of ruikt uit een oranje, roze of perzikkleurige verpakking komt. Maar als diezelfde verpakking lichtblauw zou zijn, dan klopt er voor ons gevoel iets niet meer... In een blauwe verpakking verwachten we namelijk iets fris zoals kauwgom of melk.
Veel sneller dan een pakkende tekst kan kleur iets over een merk vertellen. Kleur vergroot de herkenbaarheid van een merk enorm. En herkenbaarheid zorgt voor consumentenvertrouwen en vertrouwen zorgt weer voor business. Doordacht kleurgebruik kan dus bijdragen aan het bouwen van een sterk merk.
Tenminste... als de kleuren, en de associaties die deze kleuren oproepen, passen bij de identiteit van het merk.
Nee, om met het laatste te beginnen, kleur kan in verschillende culturen en verschillende tijden een heel andere betekenis hebben. Hieronder vind je kleurassociaties in onze westerse wereld anno nu. Eén voor één komen alle kleuren van het spectrum en hun associaties aan bod. Zowel de positieve als de negatieve associaties.
bloed • temperament • spanning • gevaar • avontuur • moed • strijdlust • strijd • dapperheid • agressiviteit • toorn • offer • oorlog • mars: oorlogsgod / rode planeet • opstand • revolutie • socialisme • communisme • vuur • brandweer • brandpreventie • warmte • liefde • hartstocht • passie • opwinding • erotiek • prostitutie (rosse buurt) • aandacht • levenslust • actie
warmte • zonsopgang & -ondergang • vakantie • optimisme • energie • vrolijkheid • herfst • oogst • sinaasappel • vruchtbaarheid • smakelijk • feestelijk • Nederland • Koningshuis • Koninginnedag • voetbal • heftig • fel • indringend • rustverstorend • waarschuwing
licht • zon • leven • lente • optimisme • groeien • creativiteit • reizen • intelligentie • leren / studie • loslaten van het verleden • wijsheid • fantasie • bescherming • zelfvertrouwen • vrolijk / kinderlijk
rijkdom • duur • beroemdheid • succes • kwaliteit • waardering • erkenning • luxe • hebzucht • glorie • voorspoed
natuur • duurzaamheid • ‘groene’ energie • energietransitie • milieubewust • oorsprong • voorjaar • groei • onrijpheid • ontluiken • jeugd • leven • hoop • toekomst • positiviteit • heilzaam • vruchtbaarheid • welvaart • orde • rustgevend • veiligheid • herstel • nieuw • fris• betrouwbaar • bevordert concentratie • gif • haat • afgunst • onmenselijk (aliens)
frisheid • helderheid • hygiëne • koelte • water • zee • afstandelijkheid • eigenwijs
natuur • water • koelte • rust • ruimte • verte • hemel • trouw • waarheid • goddelijk • devotie • oneindig • onschuld • intuïtie • neutraliteit • verantwoordelijkheid • oprechtheid • veiligheid • nuchter verstand • betrouwbaarheid • zakelijkheid
keizerlijk / koninklijk • rijkdom • luxe • exclusiviteit • macht • gezag • decadentie • geheimzinnig • intuïtie • wijsheid • kracht • onafhankelijkheid • gemengde gevoelens • emotie • melancholie • artistiek • creativiteit • eigenzinnigheid • verbeeldingskracht
bijgeloof • betovering • magie • mystiek • het onbewuste • geheimzinnig • voldaan
zacht • teder • meisjes • schattig • kwetsbaar • sprookjes • kinderen • vriendschap • gezin • lief • onschuldig • harmonieus
vrolijk • brutaal • opwindend • schokkend
grond • aards • natuurlijk • alledaags • saai • degelijk • schutkleur • stabiliteit • warm • moederschap • behaaglijk • beschermend • compleetheid • gewichtigheid • stevig • kracht • doorzettingsvermogen • doordacht